ZDENĚK ČERVINKA TARGUS

(8. 9. 1928 Uherské Hradiště – 6. 10. 2016 Uherské Hradiště)

 

Malíř, grafik, typograf, redaktor, filozof, básník, esejista, spisovatel, dramatik, kavárenskýpovaleč, voják v několikarůznýcharmádách, vězeňsvědomí, vědomí a podvědomí.

Narodil se v měšťanské rodině, otec byl muž mnoha talentů a po celou dobu působení v Uherském Hradišti byl zdejší významnou kulturní osobností. Vztah k umění zdědil i syn Zdeněk. Od raného dětství vykazoval nesporný malířský a kreslířský talent. Na otcovo přání však vystudoval jako „premiant“ hradišťskou Obchodní akademii. Už ve škole bylo ale zřejmé, že tato přízemní kariéra s klotovými rukávy není jeho životní směr. Po maturitě sice nastoupil jako krizový manažer do ekonomického oddělení jisté místní firmy, kde vydržel přesně jeden den (než zjistil, že je tato firma finačněnesanovatelná), aby se zhrzen k tomuto povolání již nikdy nevrátil. Začal pracovat v dělnických profesích, převážně na stavbách. Po pracovním úrazu, který mu to nadále znemožnil, se zapsal na Střední umělecko-průmyslovou školu v Uherském Hradišti, kam byl ve svých 31 letech přijat. Ve škole získal mezi o generaci mladšími spolužáky několik celoživotních přátel. Vzpomeňme alespoň zlínského básníka, spisovatele a výtvarníka Jaroslava Kovandu či v Paříži žijícího významného sochaře, malíře, grafika, scénografa evropského formátu Ivana Theimera. S ním také po absolvování školy odjel v době Pražského jara do Paříže. Na rozdíl od Theimera, který započal okamžitě studia na pařížské akademii, zdálo se Červinkovi (měl tehdy 40 let) příliš pozdě na to, aby začínal nový život, a tak se vrátil domů, kde střídal různá bezvýznamná zaměstnání. Hlavním důvodem jeho návratu do vlasti bylo hrůzné zjištění, že se v kapitalistické cizině musí pracovat, což Mistrův svobodný duch nesnesl. Dominantní v jeho životě byla poté trvale malířská tvorba. V tomto období také přijímá pseudonym Targus, pod kterým je znám v uměleckém prostředí. Vypracoval si osobitý styl a získal mnoho fanoušků i sběratelů. Humor, nadhled, ale i skrytý vážný tón se staly součástí jeho rukopisu. Červinka nezůstával uzavřen v ateliéru, po vzoru otce se i on účastnil veřejného života a stal se zejména ve svém rodišti nepřehlédnutelnou figurou. Jeho proslulé vernisáže měly blízko k divadlu a happeningu.

Několik dlouhých časových období je v jeho životě pozoruhodná mezera. Poprvé, když se vydal pod skrytou identitou do Spojených států amerických. Podruhé, když pracoval v nočních podnicích v Istanbulu jako barman a pomocný účetní v oddělení Hurisek.Naposledy zmizel ze svého rodného kraje, když se rozhodl napomoci světu v jeho nespravedlivých válkách a zůčastnil se vojenské invaze na Blízkém východě. Když se zklamán zoufalým stavem světa zklidnil a trvale se uzavřel do svého proslulého ateliéru, začal vydávat vlastním nákladem recesistický časopis Dingo&Digger, ve kterém uvolňoval přetlak svých myšlenek.

Za svou výtvarnou tvorbu získal mnoho ocenění, kterých si ale popravdě řečeno vůbec nevážil. Maloval až do své smrti v říjnu 2016 a jeho dílo má nezastupitelné místo v českém výtvarném mění druhé poloviny 20. století.

(František Drtina, autor připravované výpravné monografie nazvané Targusův ilustrovaný zpěvník aneb učebnice nevkusu)