01.12.2020

Další z laureátů Ohlédnutí nám zaslal odpovědi na naše otázky. Moc děkujeme a těšíme se na další příspěvky.

Co Vás posunulo ve fotografování?

Než jsem začal fotit soubor JEDNA SVATBA, JEDEN POHŘEB (2015), kterým (mimochodem) mé směřování začalo a který byl původně stvořen právě pro Ohlédnutí, neboť jakožto Laureát jsem musel vytvořit ucelený soubor na další ročník, fotograficky jsem se hledal a přemýšlel, jak celou svou tvorbu vlastně uchopit. Fotil jsem většinou jen samostatné fotky. Mezi nimi jsem občas zkusil vyfotit i celou sérii "čehosi", samozřejmě ne moc podařeného. Mezi tím "čímsi" byl také soubor PANENKY a soubor ŽÍTKOVÁ. A protože jsem měl obrovské štěstí a zkusil jsem to, na CZECH PRESS PHOTO 2015 jsem za oba soubory získal ceny CANON JUNIOR AWARDS. Poté jsem zjistil, že když budu tvořit v souborech, můžu do nich o něco více schovat. O něco více svých myšlenkových pochodů. O něco více sám sebe.

A pak přišlo právě Ohlédnutí 2015, kde už čerstvě stvořená, vývojkou nasáknutá JEDNA SVATBA, JEDEN POHŘEB visela. V celé své kráse a umělecké nahotě, tváří v tvář nekompromisním pozorovatelům.

Soubor JEDNA SVATBA, JEDEN POHŘEB pak ještě získal nominaci na 1. místo v kategorii Umění na CZECH PRESS PHOTO 2016, v roce 2018 ve Francii na PX3 PRIX DE LA PHOTOGRAPHIE PARIS rovnou získal 1. místo v kategorii Portrét. A téhož roku v New Yorku na International Photography Awards™ čestné uznání. Ještě v roce 2018 jsem jel na svou první zahraniční solo výstavu do polského Krakova, kde jsem také poprvé prodal několik výstavních fotografií, které zde visely.

Pak jsem se sám sobě zařekl, že jednoho krásného dne chci natočit film. Sbalil jsem tedy Pavla Vrágu, kterého jsem do té doby neznal, no a za víkend jsme natočili Odcházení. Práce pak trvaly ještě dalšího půl roku, ale na konci z toho vznikl další malý splněný sen a bonus v podobě několika ocenění na českých filmových festivalech.

Dalo by se tedy s jistotou říci, že to bylo právě tehdy Ohlédnutí, které mi poskytlo možnost a dovedlo k odpovědi, zdali zvládnu nafotit celý soubor a ten následně další ročník vystavit. Za rok jsem onu odpověď znal...

Žádná konkrétní událost mne ale nevystřelila někam daleko do výšin, to by muselo být zjevení. Vše jde postupně, malými krůčky vpřed. Můj posun ale může určovat úplně kdokoliv na světě. Všichni ti, kteří mi ukazují cestu k odpovědím na mé vlastní otázky. A v konečném důsledku je pak jen a pouze na nás samotných, chceme-li tyhle odpovědi najít.

 

Jaké téma vás aktuálně nejvíce baví?

V souboru JEDNA SVATBA, JEDEN POHŘEB (2015) to bylo téma nešťastného vztahu, v souboru VE STŘEDU (2017) téma samoty. Téma lidské podobnosti v souboru PARALELNÍ SVĚT (2017), v souboru EXISTENCE (2018) to byly existenciální otázky. V ODCHÁZENÍ (2018) to pak byly vymírající vlastnosti ze společnosti. A nově v MLČENÍ (2020) reakce na letošní pandemii koronaviru.

Takže vlastně to, co od samého začátku – otázky mezilidských vztahů.

Lukáš Mach